Blog

Tot hier en niet verder.

Als introductie lees ik het gedicht van Toon Tellegen ” Een streep”. Het thema is “ Ode aan het verschil”. Voor mij zit een groep vers gekozen leden van provinciale staten die een kennismakingsperiode met elkaar gaan afsluiten. Ik ga een bewegingsgedicht met hen maken.

Als we in de workshopruimte komen vraag ik hen om duo’s te vormen en met zijn twee een plek in de ruimte in te nemen. Ik observeer hen en zie ze denken: in een lege ruimte een plek innemen? Geen stoel om op te zitten? Geen bureau om mij achter terug te trekken? Alleen deze collega?

Ik leg hen uit hoe een duet werkt. Hoe je zonder woorden je collega kunt uitnodigen te reageren op de door jouw helder ingezette beweging. Hoe je op elk moment keuzes kunt maken om het “ bewegingsgesprek” tussen elkaar een andere richting kunt geven. Hoe je elkaar op een creatieve manier kunt uitdagen om samen tot een nieuwe vorm te komen.

De “ comfortzone” van elke deelnemer wordt lacherig of met verbazing verlaten: “ Sta ik hier écht met een collega iets te doen dat op dans lijkt…? “

Na een hele dag uitwisseling en inspiratie in verbale vorm is de overgang maken naar een bewegingsduet groot; zeker wanneer je dat niet gewend bent. Ik leg het de deelnemers ook uit: “ We zijn gewend om veel zaken verbaal op te lossen, met het maken van dit bewegingsgedicht wil ik jullie laten ervaren dat je, wanneer je samenwerkt of met een collega in gesprek bent heel veel meer informatie krijgt, dan alleen wat er letterlijk gezegd wordt.”

Dan geef ik ze een korte pauze voor we de definitieve presentatie in elkaar gaan zetten. Een vrouw van halverwege de dertig komt naar mij toe: “Zeg, Paulien, ik vind je heel aardig en je zult wel een vakvrouw zijn, maar ik begrijp niet waar dit in hemelsnaam goed voor is… een beetje vrij in de ruimte bewegen… ik heb wel wat anders te doen…! Ik stop ermee!

“ Dat zou ik heel jammer vinden” zeg ik, “ ik kan namelijk zien dat je heel goed op weg bent… en daarnaast staat er dan een collega zonder partner, die net als jij hard staat te werken, en waarvan ik nog duidelijker zie dat het zijn “cup of tea” niet is…”Ze begint te twijfelen, laat een vermoeide zucht los, kijkt mij wanhopig aan en pakt een drankje…

Vlak voordat we weer aan het werk gaan om de duetten in compositie te zetten, besluit ik dat de “ervaring” die ik de deelnemers wil meegeven iets anders nodig heeft…  dat ze een hart onder de riem kunnen gebruiken. Ik leg ze uit dat een creatief proces, net als elk leerproces langs verschillende fases verloopt. Dat ik ze eerst uit hun comfortzone heb gehaald en dat ze uiteindelijk via de fase van het “ niet-weten” bij een eigen vorm, ontdekking of leermoment kunnen komen. Tenslotte vraag ik hen nog één ding: Stel je oordeel uit tot na de presentatie. Het zou namelijk kunnen dat je dan tijdens dit proces toch een ontdekking hebt gedaan…

En daar gaan ze: 16 leden van Provinciale Staten presenteren hun bewegingsgedicht aan collega-statenleden, gedeputeerden en de griffie.

Ik ben trots, heel trots.

Na afloop komt de vrouw, die ik eerder beschreef, naar mij toe. Ze zegt: Je hebt gelijk, Paulien, ik heb een ontdekking gedaan: mijn oordeel zat mij in de weg. Toen ik dat los kon laten, kon ik echt met mijn collega aan de slag. En weet je… Ik heb vorig jaar tijdens een debat lijnrecht tegen over hem gestaan… we zijn namelijk van twee heel verschillende politieke partijen… En nu heb ik zonder woorden met hem gesproken en heb ik bij hem precies dezelfde worsteling gezien…….Wat een mooie ontdekking!

En wat een kadootje!…ook voor mij, als trainer/ coach… te zien dat mensen echt “ ervarend leren”:  de wijsheid van het lichaam en het lef om daarnaar te durven luisteren….

”Ode aan het verschil” … een werkelijke ontmoeting op de werkvloer!

 

Een Streep

 

Ik trok een streep;
tot hier,
nooit ga ik verder dan hier.

Toen ik verder ging
trok ik een nieuwe streep,
en nog een streep.

De zon scheen
en overal zag ik mensen,
en iedereen trok een streep
iedereen ging verder.

 

Toon Tellegen

 

 

 

Dansen van verdriet

Dierbare collega’s , maar ook soulmates. Ze zijn weer terug naar Brasil. Het was bijzonder om ze hier te kunnen ontvangen.  We hebben elkaar vorig jaar ontmoet ( zie het verslag in de newsletter van de IPTN, juni 2011)  en ook toen was het voor mij een ontdekking , dat je mensen kunt ontmoeten aan de andere kant van de wereld, die niet mijn taal spreken, putten uit een andere cultuur en toch: op mij lijken, die een deel van mij weerspiegelen waardoor ik  tot nieuwe ideeën kan komen.

We hadden een paar hele mooie dagen samen. Eerst in Amsterdam, daarna bij de Internationale Conferentie over Playback Theatre, in Frankfurt. Tenslotte kwamen ze alle vijf nog een paar nachten in ons huis logeren.  We wisselden ervaringen over improvisatietheater uit, aten samen, dronken bier, en ze zaten zingend aan onze keukentafel….

Zaterdag bracht ik de eerste twee al naar Schiphol , met een brok in mijn keel. Gisteren de laatste drie…Nu is het maandag.  Een lege maandag. Echtgenoot aan het werk en de kinderen naar school…Ik huil.

Afscheid nemen van goede vrienden doet pijn… ik huil… en ik dans…. Want ook verdriet is  een bewegingskwaliteit…. Ik dans tot alle tranen door mijn lijf gezakt zijn en ik weer rustig ben… En met een gevuld hart kan turen in de toekomst, tot de volgende gelegenheid dat we elkaar weer zien…

Dag lieve vrienden aan de andere kant van de grote plas. Tot gauw….

 

 

Kijk op de klant

Een corporatie wilde op een creatieve manier klantgerichtheid bij medewerkers bespreekbaar maken, input geven en verder ontwikkelen. Meer..

klant & vraag

Woningcorporatie Accolade wilde de klantgerichtheid van haar medewerkers verder ontwikkelen. Door de resultaten van een klanttevredenheidsonderzoek te presenteren en verder te werken aan de klantgerichte mindset. Daarvoor vroeg ze de Zaak in beweging een inspirerende, reflecterende en energieke bijdrage te leveren aan vier bijeenkomsten.

 

beweging

De Zaak in beweging organiseert voor de vier bijeenkomsten een interactieve enquête en een voorstelling ” De Verbinding”. Vooraf gingen alle medewerkers op bezoek bij één of meer klanten. In de bijeenkomsten stelde de spelleider tijdens een interactieve enquête vragen over de klanten. De onderzoeksresultaten en de antwoorden van de medewerkers werden direct vergeleken.

De spelleider vroeg de medewerkers ook naar hun ervaringen tijdens het bezoek. Wat verwacht de klant eigenlijk van Accolade? Je bent een medewerker van Accolade, wat vertegenwoordig je? Wat betekent onze woningcorporatie voor een buurt? Wat kun jij bijdragen als vertegenwoordiger van Accolade? In een improvisatietheatervoorstelling zetten drie acteurs en een muzikant van de Zaak in Beweging ieder verhaal direct om in pakkend theater.

 

resultaat

Medewerkers hebben door het uitwisselen van ervaringen en verhalen over de ontmoetingen met bewoners een veel duidelijker beeld gekregen van hun klanten. Ze kwamen gezamenlijk tot nieuwe ideeën om hun klanten op een andere manier te informeren, te woord te staan en te helpen. Accolade neemt de uitgewisselde verhalen mee in de verder ontwikkeling van hun beleid voor klantgerichtheid en werken-op-maat.

meer voorbeelden

Voorstelling helpt omgaan met rouw

De Zaak in Beweging ontwikkelde samen met jongeren die maken hebben met een groot verlies een voorstelling om hun rouw bespreekbaar te maken. Meer..

klant & vraag

De werkgroep Jongeren en Rouw Noordoostpolder bestond in 2010 vijf jaar. Elk jaar organiseert de werkgroep gespreksgroepen en een ontmoetingsdag voor ‘verliesexperts/ rouw- ervaringsdeskundigen’. In 2010 pakten zij dat een andere manier aan. Ze vroeg de Zaak in beweging om samen met de jongeren een voorstelling te ontwikkelen om op een luchtige manier hun moeilijk bespreekbare ervaringen zichtbaar te maken.

 

beweging

Jongeren die te maken krijgen met verlies, vinden dat zij door hun ervaring een andere taal spreken. Met de voorstelling wilden zij hun taal verspreiden en de omgang met rouw bespreekbaar maken. Met  input van de deelnemers maakte de Zaak in beweging een concept voor een collage-voorstelling. In een weekend ontwikkelen de jongeren zelf scenes, schreven teksten en zochten muziek uit. Zondagmiddag volgde de try out voor genodigden. Veertien dagen later zat de Bantsiliek in Bant stampvol en zagen zo’n 350 mensen de voorstelling ‘101 %Verlieswinst’.

 

resultaat

Deelnemers keken door het meespelen in de voorstelling op een andere manier naar hun eigen situatie. Persoonlijke verhalen en verdriet werd gedeeld en omgezet naar  theatrale beelden. Voor de deelnemers betekende dit een nieuwe stap in het rouwproces. Het publiek zag een voorstelling waarin ervaringsdeskundigen op een speelse en theatrale manier een moeilijk onderwerp over het voetlicht brachten.  Na afloop van de voorstelling ontstonden er veel gesprekken over de manieren waarop wij omgaan met dood en verlies. Van de voorstelling is een videofilm gemaakt.  Die wordt bij nieuwe gespreksgroepen gebruikt om jonge rouwenden te helpen hun verlieservaring te delen.

 

zien

TV Flevoland maakte een nieuwsitem over de voorstelling.

 

Meer voorbeelden

 

Er zijn of er niet zijn…

Je hebt van die dagen dat je bij het opstaan al denkt… pfff, hoe ga ik deze dag doorkomen?  Je hebt “er een hard hoofd in” hoe je deze offerte op papier moet krijgen of  je hebt wellicht je “hoofd gestoten “, toen je teveel risico nam om een opdracht binnen te halen. Wat te doen?

Een bak koffie, een troostkadootje of jezelf loslaten en onnodig gaan surven op internet is een mogelijkheid, maar daarmee kom je geen stap verder…

Je blijft rondzwemmen in de door jezelf geconstrueerde mantra van negatieve gedachten. En telkens kom je in hetzelfde denkpatroon terecht…“Kop op” , denk je nog en je doet een poging om de zwarte wolk uit je brein te wissen…  maar ondertussen blijft de CD in je hoofd op repeat…

Shakespeare ( je weet wel, die Engelsman die een talent had voor leuke toneelteksten…) schreef ooit:”  If the body moves, the mind will change”

Als theatermaker en danseres zet ik dat hulpmiddel in, om fysiek invulling te geven aan een personage of een rol. Ik zoek in mijn lijf naar de manier waarop een personage beweegt en dat geeft mij informatie over hoe zo’n personage denkt, voelt en spreekt… je verandert je fysieke houding en dat heeft invloed op hoe je naar de wereld kijkt… heel toepasbaar ook, buiten het toneel….

Pas dat principe eens toe IRL! Ga even naast je bureaustoel staan en doe de test: Gewicht op twee voeten, blik op horizon ( is vaktaal voor gewoon recht vooruit kijken) . Laat dan je borstbeen zakken en ervaar wat er gebeurt met je energie…Waarschijnlijk gaan je schouders mee hangen naar beneden, wordt je bovenlijf zwaar en zakt ( letterlijk!) de moed je in de schoenen.

En nu, Draai het om: gewicht weer op twee voeten, blik op horizon en nu je borstbeen openen. Je ruggengraat strekt zich op, je kunt meer lucht in je longen ademen en de voorkant van je lijf opent zich…Dat voelt al een stuk beter, niet?

Als je nog verder op onderzoek uit wilt, loop eens een rondje door je kantoor en voel hoe het is als je je borstbeen laat zakken. Ervaar wanneer je het borstbeen rechtop houdt hoe de energie ruimte heeft om van boven naar beneden door je lijf te stromen. Je bent er weer!

Die ouwe Shakespeare had toch echt wel goeie ideeën…  Er zijn of er niet zijn…Heeft ie daar ook niet een mooie uitspraak over gedaan…?

 

 

Koppoters in verwarring

denkpatroon doorbreken, creatief, oplossingsgericht

Koppoters in verwarring

Ken je de tekeningen die kleine kinderen maken? Een rondje, twee stokken aan de elke zijkant en twee stokken aan de onderkant…
Dat heten koppoters… ze hebben geen lijf.
Ik werk met Koppoters.
Mensen die veel te veel in hun hoofd zitten en veelal niet meer weten dat ze een lijf hebben.

Koppoters lopen vanuit gewoonte in hun hoofd elke keer dezelfde route . Gebruiken hetzelfde schema: informatie verzamelen, voor-en tegen afwegen. Als het meezit: afstemmen met collega’s of medewerkers, en klaar, beslissing nemen. Heel handig voor dagelijkse, routine matige activiteiten.

Maar wat gebeurt er als een creatieve oplossing nodig is? Een nieuw idee ontwikkelt moet worden? Of je ergens ‘aan je water voelt’ dat er iets nieuws moet gebeuren?
Dan blijkt jouw ‘hoofd-route’ toch niet zo effectief…

Hoe train je je creatieve, onderzoekende, oplossingsgerichte route?
Heel simpel: Door jezelf te verrassen! Jezelf uit te nodigen doodgewone handelingen en bewegingspatronen eens heel anders uit te voeren. En dus uit je Kop te komen….

Tip?
Hoe rijd jij naar je werk? Altijd via een vaste route? Kies eens een afslag eerder, zodat je via andere straten naar je werkbuurt komt. ( Zie je ook nog eens iets anders van de stad!)
Of als je ’s ochtends op staat? Eerst ontbijten en dan douchen en aankleden? Doe het eens andersom!

Effect?
Je brengt jezelf in verwarring! Verwarring is de beste manier om uit je hoofd en in je lijf te komen. Als je de verwarring aangaat, zul merken dat je een ander kijk op bestaande zaken krijgt.
Dat je alerter bent om de ‘andere weg’ te lopen en dingen ontdekt die je eerder nog niet had gezien of ervaren (bijvoorbeeld dat andere deel van de stad!).

Andere kijk, anders denken en uiteindelijk: anders doen: dat is je creatieve, onderzoekende en oplossingsgerichte route ontwikkelen.
Je kunt een (denk)patroon pas doorbreken als je je ervan bewust bent. En dat zit soms in hele kleine dingen….

Project 2

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

Project 1 (test)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

Ontdek je collega’s

In een levend stripverhaal de verhalen van je collega´s uitbeelden. Loskomen van het cognitieve, om verbondenheid en creativiteit te versterken. Meer..


klant & vraag

Organisatieadviseurs bij GITP werken altijd gedetacheerd. Ze ontmoeten elkaar alleen voor zakelijke en praktische zaken. GITP wilde dat de leden van één van haar teams op een leuke manier de creativiteit in henzelf en hun collega’s ontdekten. Zodat ze loskwamen van het cognitieve en samenwerking en teamgevoel konden versterken.


beweging

De Zaak in beweging begeleidde een teamworkshop van een dag. Eerst leerden de deelnemers een aantal elementaire theatertechnieken. Daarna maakten ze samen een levend stripverhaal rondom een dagelijkse ervaring. Een luchtige manier om een verhaal te delen en samen te werken

 

resultaat

Medewerkers kwamen door de dag op een andere manier met elkaar in contact. Door in de uiteindelijke vorm de stem of juist het spelmateriaal te zijn van je collega, moet je je op speelse wijze verplaatsen in de belevingswereld van de ander. Het resultaat was meer verbondenheid. En de afspraak vaker dit soort activiteiten met elkaar te ondernemen, om zo creativiteit en uitwisseling met elkaar verder te verbeteren.

 

Meer voorbeelden

Geloofwaardig als leidinggevende

Wel de inhoud hebben, maar nog niet gezien worden als leidinggevende. De ZiB hielp deze veelbelovende manager een krachtigere communicatiestijl te ontwikkelen. Meer..


klant &vraag

Een veelbelovende leidinggevende met uitzicht op een belangrijke promotie, werkt met veel plezier bij een internationaal accountantskantoor. Inhoudelijk doet ze het heel goed, maar in haar presentatie heeft zij nog veel te winnen. Het komt geregeld voor dat wanneer zij voor het eerst met haar assistent bij een klant komt, deze (mannelijke) collega voor leidinggevende wordt aangezien. De Zaak in beweging werd gevraagd om haar in haar presentatie en communicatie te ondersteunen: meer ruimte innemen, krachtiger in aanwezigheid. Zowel fysiek als in stemgebruik.

 

beweging

De Zaak in beweging ontwikkelde een individuele training effectieve communicatie. De leidinggevende ontwikkelde haar eigen communicatievorm en -stijl. In een fysieke training kreeg zij tools om meer ruimte in te nemen en haar persoonlijkheid verder kleur te geven, ook in een zakelijke omgeving. Naast dit fysieke uitgangspunt werd in elk van de vijf sessies een rollenspelacteur ingezet, die casuïstiek uit de dagelijkse praktijk van de leidinggevende vormgaf. Zo kreeg de leidinggevende heel concrete feedback op haar presentatie.

 

resultaat

De verbinding tussen fysiek bewustzijn en aanwezigheid in gesprekken leverde direct resultaat op. De leidinggevende leerde letterlijk steviger in haar schoenen te staan en de ruimte in te nemen die bij haar persoonlijkheid en functie pasten. Het gaf haar meer vrijheid en inspiratie voor haar nieuwe functie.

 

Meer voorbeelden